Değerli BEYSAD Okurları;
Bildiğiniz üzere geçtiğimiz aylarda sektörümüzün önemli temsilcilerinden olan TÜRKBESD (Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği) Yeni Başkanını ve Yönetim Kurulunu seçti. Başkanlığa, Vestel Pazarlama’nın genç, dinamik Genel Müdürü Sayın Ergün Güler geldi. Kendisini tanıma fırsatı bulduk ve sizlere de daha yakından tanıtabilmek, TÜRKBESD’in yeni çalışmaları hakkında bilgi alabilmek üzere sayfalarımıza konuk ettik. Çok değerli zamanlarını bizlere ayırdıkları için Ergün Bey’e ve röportaj çalışmalarında vermiş oldukları desteklerden dolayı TÜRKBESD Genel Sekreteri Sayın Öykü Korkmaz’a teşekkür ederiz.
Sayın Ergün Güler, öncelikle yeni görevinizin ve yeni yönetim kurulunuzun hayırlı olmasını diliyoruz. Bize kısaca kendinizden ve bu zamana kadar geçen iş yaşamınızdan bahseder misiniz?
1974 doğumluyum. İzmir Özel Türk Lisesi'nden mezun olduktan sonra, Dokuz Eylül Üniversitesi'nde işletme lisans eğitimi gördüm, sonrasında Bilkent Üniversitesi'nde MBA derecesi aldım. 1999 yılından bu yana Vestel Şirketler Grubu’nda çalışıyorum. 2006 yılından 2012 yılı Mayıs ayına kadar Vestel Şirketler Grubu Mali İşler ve Hazine’den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yaptım. Mayıs 2012’de Zorlu Holding Kurumsal Risk ve Hazine Koordinatörü olarak atandım. Aynı yılın sonunda da Vestel Pazarlama Genel Müdürü olarak görev yapmaya başladım. Aynı zamanda 21 Nisan 2015 tarihinden bu yana Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) Yönetim Kurulu Başkanı olarak sektör adına sorumluluk üstleniyorum.
Yönetim şemanızdan bahseder misiniz? Yönetim Kurulu (YK) Başkanı, YK üyeleri ve Dernek çalışanları gibi organlarınız hakkında okurlarımızı bilgilendirmek isteriz?
Yönetimimiz 10 kişiden oluşuyor. Yönetimimiz içerisinde; 2 Başkan Yardımcısı, Yönetim Kurulu Genel Sekreteri ve Sayman şeklinde bir yapılanmamız bulunuyor.
Bunun yanı sıra, bir de her ay düzenli toplanan Teknik ve Pazarlama Komitemiz var. Aslında mevzuat ve sektörel konulara ilişkin her türlü detay bu komite toplantımızda görüşülmektedir. Ancak, konular daha spesifik hale geldiğinde belirlenen konuya ilişkin uzmanlarımız ayrı toplantılar düzenleyerek alınan tüm kararları Yönetim Kurulumuza sunuyor.
Derneğimizin profesyonel kadrosunu ise Dernek Genel Sekreterimiz ve Yönetici Asistanımızdan oluşturuyor.
TÜRKBESD’in kuruluş amacı, yapısı ve üyelerinden söz eder misiniz?
TÜRKBESD 1986 yılında, bir başka ifade ile tam 29 yıl önce, sektörün önde gelen beyaz eşya firmalarının bir araya gelmesi ile kuruldu. Derneğimizin Arçelik, BSH, Candy Group, Indesit, Demirdöküm ve Vestel olmak üzere 6 üyesi var. Bu 6 üye sektörün % 90’ını temsil ediyor.
TÜRKBESD olarak amaçlarımızı birkaç maddede özetleyebiliriz:
- Türkiye’de Beyaz Eşya Sanayinin geliştirilmesi,
- Ulusal ve uluslararası standartlarda hizmet kalitesinin yükseltilmesi,
- İhracatın artırılması,
- Üretilen markaların uluslararası yelpazede tanınmış markalar haline getirilmesi ve
- Sektörün teknolojik gelişmesini sağlanması
Yeni yönetimin çalışma planlarına ilişkin bilgi alabilir miyiz?
Yeni dönemde TÜRKBESD olarak biraz daha gözönünde olacağız. Çünkü aslında beyaz eşya sektörü kamuoyunda çok fazla bilinmiyor. Yerel, ulusal ve sektörel medya ile birlikte sektörün önemini, gücünü, potansiyelini daha da fazla tanıtmak istiyoruz.
Kendimize öncelikli konular belirledik. Sektörün yalnızca bugünü için değil geleceğine de yatırım yapacak çalışmaları, özellikle kamu kurumları işbirliğinde geliştirmeye çalışıyoruz.
Derneğiniz mevcut üyeleri ile “Türkiye beyaz eşya sektörü” kavramının ne kadarını karşılıyor? %100’ünü karşılayabilmek için çalışmalarınız var mı?
Biraz önce de değindiğim üzere, dernek sektörün yaklaşık % 90’ini temsil etmektedir. %100’ünü karşılamak için de çalışmalarımız mevcut. Öncelikle derneğimizin tüzüğünde değişiklik yapmayı planlıyoruz, aynı zamanda üyelik için de “etik kurallar” hazırlanması çalışması içindeyiz.
Ne tür firmalar size üyelik talebinde bulunuyorlar, ne şartlarda üyelikleri kabul ediliyor?
Şu an tüzüğümüzde; beyaz ev eşyası olarak nitelendirilen, evlerde kullanılan buzdolabı, dondurucu, çamaşır makinası, çamaşır kurutma makinası, fırın, bulaşık makinası, elektrik süpürgesi, ısıtıcı ve klima ve benzeri nitelikteki ürünlerin bir veya birkaçının üretimi ile iştigal eden firmaların üyeliğe başvurabileceği yer alıyor. Üyelik taleplerini bir süreliğine dondurduk, biraz önce de bahsettiğim gibi, yeni düzenlememizden sonra tekrar gündeme alacağız.
Yurtiçi ve yurtdışında sektörü hangi platformlarda temsil ediyorsunuz?
TÜRKBESD AB bünyesindeki ev cihazları üreticilerinin bir araya gelerek karar aldıkları bir platform olan CECED (European Committee of Domestic Equipment Manufacturers) nezdinde Türkiye’yi temsil ediyor.1999 yılında üye olduk.
AB bünyesindeki çalışmaları bu üyelik vasıtasıyla sürdürüyoruz ve üye şirketlerin uzman teknik elemanları da söz konusu kuruluşun teknik komite çalışmalarında yer alıyor.
2015 ilk yarı sektöre ilişkin yorumlarınızı 2014 karşılaştırmalı olarak rica edebilir miyiz?
İlk yarıyı değerlendirdiğimizde, geçen senenin bu dönemine göre üretimin %11, iç satışların %10 ve ihracatın %5 oranında arttığını görüyoruz. Yolun yarısında 12 milyon adetlik üretime ulaşmışız.
2015’de sektörde % kaç büyüme bekliyorsunuz? Türkiye beyaz eşya sektörünün Avrupa liderliği sürecek mi?
Tabii, ilk yarıya çok iyi başladık ve dileğimiz bu büyüme rakamları ile devam etmek. Ama bildiğiniz üzere, ekonomi ve siyasi gündem bir hayli yoğun ve tansiyon yüksek. Umarım bir an önce yine sadece ekonomik büyümeden bahsettiğimiz günler gelir. Buna bağlı olarak da tabii ki Avrupa liderliğimizi sürdürmek istiyoruz.
BEYSAD’a ya da sektöre ilişkin eklemek istediğiniz görüş ve önerileriniz varsa paylaşmanızı rica ederiz.
Beyaz eşya sektörünün Türkiye ekonomisine katkısının ne denli önemli olduğunu her fırsatta her mercide anlatmamız gerekiyor. Bakın sektör bugün ürettiğinin %75’ini ihraç etmesiyle ekonominin en sancılı noktası olan cari açığa net katkı sağlamaktadır. Yıllık 23 milyon adete ulaşmış üretimi ile de Avrupa’da Almanya, İtalya gibi ülkeleri geride bırakarak 1 numaraya oturmuştur. Bu sadece sektör için değil Türkiye için çok önemli bir başarı.
Sayın Cumhurbaşkanımızın aradığı babayiğit, Türk Beyaz Eşya sektörüdür. Beyaz eşya sektörünün gelişim hızı son 10 yılda yüzde 100’lük bir büyüme sağladı. Yani, her sene yüzde 6 oranında büyüme sağlamışız. Tabii hiçbir başarı tesadüf değildir. Sağlam altyapı, teknolojiyi çok iyi kullanan fabrikalarımız ve kalifiye işgücümüz var. Sektör bugün 40 bin kişiye direkt olmak üzere toplamda 500 bin kişiye istihdam sağlıyor. 15.000 civarında bayi ve 3.500 civarında yetkili servisi var. 500'e yakın da yan sanayi/tedarikçi bulunuyor.
Sözün özü, Türk Beyaz Eşya sektörünün katkılarını daha çok duyurmalıyız ve inanıyorum ki; artık biz çok değil, az biraz destekle hem üretim rakamlarımızı hem de ihracatımızı artırarak bir dünya devi olabiliriz. Bu zor değil. Avrupa’da lider konumuna gelmiş bir sektörden bahsediyoruz.