Değerli BEYSAD Okurları;
Ana sanayilerimizle röportajlar yapmaya devam ediyoruz. Sayfalarımız arasında göreceğiniz Kayseri ziyaretimizden sonra bizler kendilerini yakından tanıma fırsatı bulabildiğimiz Kayseri’nin değerli firmalarını sizlere daha da yakından tanıtmak istedik ve ilk olarak, ilk ziyaretimizi yapmış olduğumuz Kumtel firması ile başladık. Diğer Kayserili firmalarımızın kapılarını da dergi çalışmalarımız boyunca çalıyor olacağız. Bu sayımızda Kumtel firması ve Pazarlama Satış Müdürü Sayın Münir Öztaş’ı konuk ettik, onca yoğunluğunda değerli zamanını bizlere ayırabildiği için kendilerine teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Sayın Münir Öztaş, bize kısaca kendinizden ve bu zamana dek geçen iş yaşamınızdan bahseder misiniz?
Kumtel A.Ş. Pazarlama Satış Müdürü’yüm.
Başarınızın sırrı nedir? Çalışma şekliniz ve ilkelerinizden bahseder misiniz?
Müşteri odaklı çalışmak bizim için bir çalışma felsefesidir.
Yönetim şemasında nerede duruyorsunuz? Kumtel yönetim şeması hakkında bilgi verir misiniz?
Patron şirketiyiz, herkesin görev ve sorumlulukları belli olmakla birlikte, tüm ekibimiz takım ruhu içerisinde çalışmaktadır.
Kumtel’in doğuşu ve gelişimine ilişkin bilgi verebilir misiniz?
1972 yılında üretime başlamıştır. Kumbaralı telefonla üretime başlayan Kumtel, daha sonra gırgır süpürge ve seramik taşlı ısıtıcı üretimi yapmıştır. İlerleyen yıllarda masa telefonu, ısıtıcı ve mini fırın üretimi yaparak uzun yıllar sektörde söz sahibi olmuştur. 90’lı yıllarda Luxell markasının oluşması ile ürün çeşitliliği artırılarak bu günlere gelindi.
Kumtel markası, kumbaralı telefonun KUM ve TEL kısaltmasıyla oluşturulmuştur. O dönemler kumbaralı telefonun yaygın olması ve Türkiye’de kumbaralı telefonun üretimi konusunda tek el olunması Kumtel marka bilinirliğimizi arttırmıştır. Servis ağına yapılan yatırım, iç ve dış pazarda yaygınlık, Ar-Ge çalışmalarına yapılan yatırım, ürün çeşitliliğinin arttırılması, yazılı ve görsel medyanın son yıllarda da daha etkin kullanılmasıyla yurtiçi ve yurtdışı pazarlarda yaygınlaştı, bilinirliğini artırdı.
Beyaz eşya sektörünün Türkiye’de geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu gelişmede Kayseri nerede duruyor? Kumtel nerede duruyor?
Türkiye’deki beyaz eşya sektörü, son yıllarda hızla gelişen bir sektör. Biz de bu sektörün bir parçasıyız. Önemli olan bu gelişmelere ayak uydurup gelişmelerin sürekliliğini sağlayabilmektir. Hedefimiz kalite ve güvenden ödün vermeden Türkiye’nin üç büyük firması arasına girmektir. Bunun için de ciddi yollar katettik. Hala da katediyoruz. Gerek teknik, gerek idari, gerek satış personelimizle ‘Nasıl daha iyiyiye gideriz’? sorusunun yanıtlarını arıyoruz.
Kumtel olarak biz, Kayseri’de köklü bir firmayız. 40 yılı aşkın bir süredir sektörün içerisindeyiz. Firmamız, Kumtel ve Luxell olmak üzere iki farklı marka ile tüketiciye ulaşıyor.Günlük 30.000’in üzerinde üretim kapasitemizle sektöründe lider üretici konumundayız.
Kayseri farklı ülke tecrübesi gibi bambaşka bir yer ve gelişime, değişime çabuk ayak uydurabilen bir pazar. Kayseri beyaz eşya sektörüne ilişkin bilgi verebilir misiniz?
Firma olarak Türkiye geneline hitap eden bir firmayız. Aynı zamanda ihracat yapıyoruz. Kayseri, ticaretimiz içerisinde çok fazla yer almıyor. Ürünlerimizi bu bölgeye de pazarlıyoruz.
Türkiye üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz, hangi ülkelere? Rekabet şartlarına ilişkin görüşlerinizi alabilir miyim? Türkiye pazarında ya da yurtdışında rakip gördüğünüz ülke ya da markalara ilişkin…
Türkiye üretimimizin büyük bir kısmını ihraç ediyoruz. Rekabet etmek oldukça zor ancak, ülkelere ve müşteri taleplerine göre özellik arz eden ürünleri servis etmek zorundayız. Ancak alacakların garantiye alınması hususunda devletimizin verdiği destek cesaretimizi artırıyor. Uluslararası bir markaya sahibiz ve üretiminin %70’ini ihraç eden bir firmayız. Türkiye’nin en büyük 500 sanayi kuruluşunun arasında yer alan firmamız bu gelişimini gün gün artırmaktadır.
Kumtel’in uzun vadeli hedeflerinden söz eder misiniz?
Kumtel, daima büyümeyi hedefleyerek sektördeki yerini daha etkin hale getirmeyi, iç ve dış pazarda rekabetçi olmayı ve pazar payını arttırmayı hedeflemektedir.
Ar-Ge faaliyetlerinizden söz eder misiniz?
Kumtel ve Luxell ürün ve proses geliştirme, prototip hazırlama, proje tasarımı ve pilot üretim ünitelerinden oluşan Ar-Ge çalışmalarına büyük önem vermektedir.
Totalde Ar-Ge projesi olarak insan hatasına sebebiyet vermeyecek şekilde revizyonlar yapılıyor.
Çalışmalarınızda teşviklerden faydalanıyor musunuz?
Çalışmalarımızın bir kısmında yatırım teşviklerinden faydalanıyoruz.
Kayseri’de İnsan Kaynakları’na ilişkin ne tür ihtiyaç ve eksikler var? Sorun yaşanıyor mu?
Nitelikli işçi bulmak konusunda sıkıntı var.
Kumtel’in satınalma süreçlerinde yan sanayilerinden en büyük beklentisi / kriterleri nelerdir? Satınalma süreçleri nasıl yürütülüyor?
En önemli beklenti kalite, fiyat ve istenilen parçaların istenilen zamanda temini… Satınalma süreci sıfırdan başlanıyorsa öncelikli olarak teklifler verilir. Ardından numuneler toplanır ve testleri yapılır. Testleri yapılan ve onaylanan parçalar için tedarikçilerden alım görüşmeleri devam ediyor ve görüşmelerin sonucunda alım işlemi gerçekleşiyor. Kalite bölümü tarafından onaylanmamış hiçbir ürün satın alınmıyor.
Tedarikçilerinizle yaşadığınız en büyük sıkıntı hangi noktada yaşanıyor? Kalite, lojistik, fiyat unsurları açısından değerlendirir misiniz?
Yaşadığımız sorunlar herkesin iş hayatında yaşadığı sorunlar. Fiyat konusunda bazen bizim beklentilerimizi karşılamayan durumlar oluyor. Tedarikçi sayımız fazla olduğu için bunu genellikle aşabiliyoruz.
Yerli ve yabancı tedarikçilerinizi olumlu ve olumsuz taraflarıyla karşılaştırmanızı rica edebilir miyiz? Ülke bazında bir “üstün”lük var ise eğer, hangi noktada bu değerlendirmeyi yapıyorsunuz, üstün olanın üstün noktaları nelerdir?
Tedarikçilerimizden test edilmiş, kalitesi onaylanmış malzeme tedarik ediyoruz.
Tedarikçilerinizle ortak çalışmalar yapıyor musunuz, hangi aşamalarda?
Yapıyoruz. Ürünü teknik olarak tamamlayan parçalar konusunda tedarikçilerimizle ortak çalışabiliyoruz. Ürün kolisi, strafor gibi ürün bittikten sonraki aşama için de tedarikçilerimizle fikir alışverişi yapıyoruz. Bunun yanında ürüne özellik eklemek istediğimiz zamanlarda da karşılıklı fikir alışverişinde bulunuyoruz vs. vs.
Beklentilerinizi sanayicilerinize nasıl duyuruyorsunuz, yatırım yapmalarına güvence veriyor musunuz? Yan sanayinizi, özellikle Türk yan sanayisini nasıl destekliyorsunuz?
Beklentilerimizi, yıllık alım miktarlarımızı tedarikçilerimize duyurarak yapıyoruz. Yıllık alımlarımızın duyurulması sonuncunda onlar yatırım yapıp yapmamaya kendileri karar veriyor. Ama altını çizerek belirtmem gerekiyor ki Türkiye’de yan sanayicilerin çoğu büyümek istemiyor.
Tedarikçileriniz ile ilgili politikalarınız nelerdir, onlara verebileceğiniz mesajlarınız var mı?
Alternatif firma sayısını önemsiyoruz. Tedarikçilerimize verebileceğimiz mesaj ise kalite ve verimlilik artışıyla fiyat iyileştirmeleri yapmalarıdır.
MEB Ortaöğretim Girişimcilik Ders Kitabı’ndan…
KUMBARALI TELEFON
Kayseri'de genç bir adam bir şey fark eder; insanlar telefon etmek için izin isteyip karşılığında para ödemektedirler. “Ben normal telefonunun yanına bir cihaz taksam insanlar jeton atıp konuşsa süre bitince de kesilse.” diye düşünür. Firmasını kurar ve kumbaralı telefon üretimine başlar. Firmasının ismini de kumbaralı telefonun kısaltması olan “KUMTEL” olarak belirler. Bir süre sonra umduğundan çok fazla bir taleple karşılaşır. Artık Kumtel Türkiye'ye sığamaz olur ve ürün yelpazesini çeşitlendirmeye karar verir.
Telefon üretiminin yanı sıra ısıtıcı ve pişirici üretimine de başlayan Kumtel, bugün fırın, ocak, küçük ev aletleri, ısıtıcı ve telefon üretmeye devam etmektedir. Firma, Kayseri Organize Sanayi Bölgesi'nde yüz yirmi bin metre karelik alanda üretim yaparak iki bin iki yüz kişiye istihdam sağlamakla birlikte seksen dokuz ülkeye, altmış milyon doların üzerinde ihracat gerçekleştirmektedir.
Eğer bu firma kendisini geliştirmeyip, sadece kumbaralı telefon üretip, diğer alanlardaki ihtiyaçları görmeseydi, şu anda belki de piyasada olmayabilirdi. (www.exporturk.com)