Sizi tanıyabilir miyiz?
Alican EKİN, 1984 İstanbul doğumluyum. İstanbul Kültür Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü'nde lisansımı tamamladım. Bunun dışında Almanya Hochschule Bremen'de öğrenim gördüm. Ekinler Grup bünyesinde proje ve süreç yönetimini gerçekleştirdim. Yenilenebilir enerji faaliyetlerinde ve Ekinler Enerji' de yönetim pozisyonundayım. Yine Ekinler Grup bünyesinde olan Ege Kablo A.Ş. Yönetim Kurulu Üyeliği yapmaktayım. 2023 Ocak ayı itibariyle de Ekinler Endüstri A.Ş.'de Genel Müdür oldum.
Firmanız ile yollarınız ne zaman kesişti?
İstanbul'da üniversite öğrencisi iken hem okuyup hem de aile işletmemiz olan Ekinler Endüstri üretiminde, süreç geliştirme projesi ile başladım. Sonrasında iş ve pazar geliştirme faaliyetlerinde bulundum. Ağırlıklı Tübitak 1507 ve 1501 projelerinde yürütücülük yaptım.
Firmanıza ve yaptığı çalışmalara ilişkin bilgi verir misiniz?
1984 yılında faaliyetlerine başlamış olan firmamız, Türkiye'de CRT televizyon sektörüne konnektör üretimini gerçekleştiren ilk firma olmuştur. Sonrasında beyaz eşya kablo gruplama, beyaz eşya sensör üretimleri, otomotiv sektörüne otocam klips, global akü firmalarına akü bağlantı kablo ve komponentleri, güneş enerjisi sektörüne bağlantı kutuları, havacılık alanında özel hız ve sıcaklık sensörleri gibi alanlarda üretim yapan uzman bir firma haline gelmiş bulunmaktayız.
Firmanızın organizasyon yapısı hakkında bilgi verir misiniz?
5 ortaklı bir aile işletmesi olarak hareket etmekteyiz. Yönetim Kurulu nezdinde, senelik hedeflerimiz dahilinde çalışmalarımızı ilgili birim müdürlüklerimiz ile sürdürmekteyiz. Kurumsal planlama, şeffaflık, adil olma, performans primi, dijitalleşme konularını önemsiyor ve üzerine çalışıyoruz.
Toplam ekibimiz 230 civarında olup bu sayının yaklaşık %13 'ü beyaz yaka olarak görev yapmaktadır.
Beyaz yaka kadromuz ağırlıklı mühendis kökenlidir. Kadınların işgücümüze katılım oranını sizlerle paylaşmak isterim. Kadın çalışan oranımız beyaz yakada % 40, toplam çalışanda ise %73 'dür.
Hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz?
Beyaz Eşya, Solar Enerji, Akü, Havacılık, otomotiv gibi alanlarda ileri tasarım ve yenilikçi çözümler gerektiren ürünler de üretim ve hizmet sağlıyoruz.
İhracat oranlarınızdan ve en çok hangi ülkeye ihracat yaptığınızdan söz eder misiniz?
Ekinler Endüstri A.Ş. özelinde %30 civarında ihracatımız mevcut. Yoğun olarak Polonya, Sırbistan, İtalya diyebiliriz. Ekinler Grup özelinde ise bu oran %45 ‘e kadar çıkıyor. Burada da ağırlıklı Avrupa olmasının yanında toplamda 20 ülkeye ulaşmaktayız.
Sizi rakiplerinizden ayıran özellikleriniz nelerdir?
Çalıştığımız spesifik alanlarda rakiplerimiz Çin’i saymaz isek globalde 2 veya 3 firma ile sınırlıdır. Bu da yaptığımız işin hassasiyetini göstermektedir. En büyük özelliğimiz Ar-Ge, ürün tasarım, kalıp tasarım ve otomasyon yetkinliklerimiz olmasıdır. 2023 itibariyle daha yenilik odaklı bir düşünce yapısına geçiyoruz. Özellikle Ar-Ge ekibimizin yeni fikir ve yeni proje hedefleri var. Rakip olmaktan çok Dünya'da sayılı firma olma hedefimiz var.
Yeni yatırım ve Ar-Ge’ ye yönelik çalışmalarınıza ilişkin bilgi alabilir miyiz?
Daha önce olduğu gibi 2023 yılı itibariyle inovatif ürün ve yeni alanları takip ediyoruz. 2010 yılı solar panel alanında, solar bağlantı kutusunu TÜBİTAK Projesi olarak geliştirip pazara sunmuştuk. Bu yıl itibariyle elektrikli araçlar ve lityum pil teknolojileri üzerine çalışıyoruz. Havacılık alanında özel sensör projelerinde yer alıyoruz. Bu tür isler kurumun gelişimi açısından çok değerli işler. Yatırım anlamında özellikle kapasite artışlarımız ve MES sistem yatırımlarımız mevcut. İzlenebilirlik kurumumuz için çok önemli bir konu. Beyaz Eşya Sektörü’nde ana sanayiden beklentimiz özellikle bizlerin Ar-Ge ekibi ile kendilerinin Ar-Ge ve tasarım ekiplerinin birlikte çalışarak uzun soluklu projeler gerçekleştirmesini çok arzu ederiz. Nitekim otomotiv ve havacılık sektörlerinde bu işler böyle yürüyor. O zaman daha katma değerli işlere imza atıyoruz.
Pandemi ve savaş süreci ile birlikte; 2022 yılı nasıl geçti?
2022 yılını beklentilerimiz nezdinde kapattık ve hedefimiz kadar büyüdük. Açıkçası farklı sektörlerde faaliyet göstermenin avantajlarını yaşayabiliyoruz.
2023 yılı için öngörüleriniz ve gördüğünüz risk unsurları nelerdir? Depreme ilişkin özel hazırlıklarınız, önlemleriniz var mı?
2023 için hedefimiz %90 oranında büyümek. Ancak finans tarafında likit paraya erişim sorunu halen devam etmekte. Yani banka kredilerine erişim için her geçen gün değişiklik bir düzenleme ile karşılaşabiliyoruz. Bu da sınai tarafında üreticiyi ve büyümeyi doğrudan etkiliyor. Diğer taraftan hammadde kaynaklarında terminin uzaması ve vadelerin geri gelmesi, ürünü hatasız, zamanında ve ihtiyaca tam karşılık verecek doğrulukta üretmenin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha hatırlatıyor.
Deprem konusunda kurumumuzda tatbikatlar yapılmaktadır. İş güvenliği ve olası riskler konusunda taviz vermeyen bir firmayız. Deprem gibi ciddi bir konuda biz firma olarak tüm detayları düşünürken, proaktif olarak çalışanlarımızın bireysel önlemlerini almalarını destekliyoruz. Bunun için insan kaynakları departmanımız çalışanlarımıza dağıtılması üzere deprem çantası organize ediyor. Tabi ki deprem çantasına ihtiyacımızın kalmayacağı günler istiyoruz ama her ihtimal için de önlemlerimizi aldık. Yine fabrikaların statik ve sağlamlık analizi yaptırmalarının önemini de hatırlatalım.
Sanayi 4.0’ın Türkiye gelişimini nasıl görüyorsunuz? Dijitalleşmeye ilişkin çalışmalarınız, tedbirleriniz var mı?
Sanayi 4.0 uygulamalarının beyaz eşya sektörü özelinde karlılık ve katma değerli işler düşük olduğu için zor olacağını düşünüyorum. Burada daha çok MES diğer değişle dijitalleşme konusunda yatırımlar söz konusu olabilir. Bizim MES 'e (Üretim Yönetim Sistemi) geçişimizi 3 yıl içerisinde tamamlamış olmayı hedefliyoruz. Pilot üretim noktası üzerinden bu sene veri çekme işlemine ve veriyi yönetme sürecine başlıyoruz.
BEYSAD’ a ilişkin görüşleriniz, BEYSAD’ dan beklentileriniz nelerdir?
BEYSAD’a (Beyaz Eşya Yan Sanayiciler Derneği) uzun bir süredir üyeyiz. Yapılan organizasyonlar ve planlı sektör gezileri çok değerli oluyor. Bu tür aktivitelerin sürmesi, B2B yani işletmeden işletmeye organizasyonların oluşması sektör ve paydaşlar için çok değerli olacaktır. BEYSAD 'ın kendi verimini ölçmesi açısından yapmış olduğu organizasyonlarının ticarete dönüşme rasyosunu katılımcılar üzerinden alması sağlıklı olacaktır. Yine sene bazında veya dönem içinde bir ana başlık oluşturup o başlık altına eğitim ve B2B organizasyonlar yapabilir. 2023 kapsamında üretimde dijitalleşme konusu izlenebilir. Yine Beyaz Eşya Sektörü'nün 5 yıllık, 10 yıllık trendleri konulu bir seminer düzenlenebilir.