Değerli Okurlarımız;
Dergimizin ana sanayi röportaj bölümünde bu kez farklı bir birim yöneticisini konuk etmek istedik; Arçelik Türkiye Pazarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Sayın Cemal Can Dinçer... Can Bey ile IFA Fuarı sırasında Beko standını ziyaretimizde tanışmış ve ürünün müşteriye dokunduğu tarafta çok farklı, bazen duygusal, bazen hiç duymayıp şaşırdığımız hikayeler dinleme fırsatı bulmuştuk. Can Bey’i ve farklı bir birimi sizlerle de tanıştırmak ve farklı bir bakış ortaya koymak istedik. Beğenmenizi ümit ederiz.
Sayın Can Dinçer, bize kısaca kendinizden ve bu zamana dek geçen iş yaşamınızdan bahseder misiniz?
Arçelik A.Ş. bünyesinde 20 yılı aşkın uzun bir süre boyunca uluslararası pazarlarda markalarımızı ve şirketimizi büyütmek üzere çalıştıktan sonra, bu yılın Şubat ayından itibaren Türkiye Pazarından sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak görevime devam ediyorum.
Başarınızın sırrı nedir? Çalışma şekliniz ve ilkelerinizden bahseder misiniz?
Çalışma hayatım boyunca iki tane önemli ilkeye inandım. Takım ruhu ve ekip çalışması.
Beyaz eşya sektörünün Türkiye’de geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu gelişmede Arçelik nerede duruyor?
Beyaz Eşya sektörü Türkiye’nin lokomotif sektörlerinin başında gelmekte, toplam üretim hacminin %75’ini ihraç ederek ciddi olarak ülke ekonomisine pozitif katkı sağlayan ve sektörde Avrupa’nın en büyük üretim gücüne sahip konumdadır. Arçelik A.Ş. olarak bu yapının büyük payına sahip olup, her zaman sektörümüzde ilkleri Türkiye’ye sunan bir şirket olarak yer aldık.
Türkiye’nin en bilinen markaları deyince halkımızın aklına ilk Arçelik geliyor olması tesadüf olmasa gerek? Arçelik markası değerli, ama daha da önemlisi gönüllerdeki bağlılığı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Müşterilerimize sunduğumuz tüm ürün/ hizmetlerde güven ve müşteri memnuniyeti en önemli önceliklerimiz arasındadır. Bunu sağlarken de Türkiye genelinde yaygın Bayi ve Servis gücümüz ile her zaman yanlarında olarak tüm ihtiyaçlarını karşılamak üzere hizmet veriyoruz.
Sormadan edemeyeceğim, Karadenizli bir teyze çamaşır makinesini ilk aldığı zamanlarda çalıştıramıyormuş; yetkili servis elemanları uzun zaman bıkıp üşenmeden gidip teyzeye destek olmuşlar, doğru mu bu hikaye? Buna benzer enteresan hikayeleriniz vardır muhakkak, duymak isteriz…
Bu hikaye doğru. Biz yıllardır müşterisine çok yakın bir marka olduğumuz için, eşsiz müşteri deneyimine çok inanıyoruz. Mükemmel servis anlayışımızı devam ettirmek için sürekli yatırım yapmaya devam ediyoruz.
Yapılan Arçelik 60. yıl kutlama toplantısında Koç Holding CEO’su Sayın Levent Çakıroğlu Arçelik A.Ş.’nin başarılarının ardında son derece yetkin ve donanımlı çalışanları ile markayı Türkiye'de ve dünyada başarıyla temsil eden yetkili satıcılar, distribütörler ve iş ortaklarının olduğunu söyledi. Genel Müdür Yardımcısı Sayın Oğuzhan Öztürk ise “Arçelik’in başarısının en önemli etkenlerinden biri güçlü ve yaygın servis ağı” açıklamasını yaptı. Paydaşlığa çok kıymet verilen şirketinizin bu stratejisi için siz neler söylemek istersiniz?
Dünyada örneğini kolay bulamayacağınız güçlü ve yaygın bayi ve servis ağımızın, tüm rakiplerimiz için, yaratılması çok güç bir iş modeli olduğuna inanıyorum. Gelecek yıllar için şirketimizin ana hedeflerinden biri teknoloji yardımıyla bayi ve servis ağını daha da güçlendirmektir.
Bayi ağınız hakkında bilgi alabilir miyiz? Türkiye ve Dünya kırılımında, teknoloji marketler dışında kaç bayiniz var; 40-50 yıllık bayileriniz olduğunu duyuyoruz, bayileriniz arasında bu bağlılığı nasıl sağlayabiliyorsunuz? Nedir sizleri birbirinize kenetleyen güç?
Türkiye genelinde yaklaşık 3000 bayimiz ve 500.000 m2 mağaza satış alanımızla Türkiye’nin en büyük perakendecisiyiz. Türkiye dışındaki pazarlarda genelde distribütörler ve zincir marketler ile müşterilerimize ulaşıyoruz. 40-50 değil, şirketimizin yaşı kadar 60 yıllık bayilerimiz hala işlerini devam ettiriyorlar. Şu an 2, 3 hatta 4. kuşak bayilerimiz işlerinin başında aldığı bayrağı daha da yukarı taşıyarak devam ediyorlar. Bayilerimizin %70’inden fazlası ile 10 yıl üzerinde işbirliğimiz bulunmaktadır. Bayilerimizle aramızdaki ilişki ticariden çok, aynı hedeflere koşan, aynı amaçları paylaşan ve güvene dayalı bir ortaklık şeklindedir. Markamızın bulunduğu tüm pazarlardaki saygın konum aynı şekilde bayilerimizin faaliyet gösterdiği bölgelerde kendileri içinde geçerlidir. Tümü söz konusu bölgelerde en çok itibar gören, sevilen, güvenilen kişiler ve firmalardır.
Bayilerinizle birlikte bir başka önemli ayağın da yetkili serviler olduğu ortada… Meslek Lisesi Memleket Meselesi Projesi ile meslek liselerinde açtığınız “Arçelik Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servis Dalları” ileöğrencilerin donanımlı şekilde yetkili servislere hazırlandığını bizzat yakından görme fırsatı bulmuştuk. Biraz oradaki eğitim içeriğinden bahseder misiniz?
Öğrencilerimiz meslek liselerinde oluşturulan bu bölümlerde ilgili teknik dal derslerini Arçelik Akademi bünyesinde verilen tüm beyaz eşya teknik eğitim müfredatına uygun şekilde ve okullarda yaratılan Arçelik Akademi laboratuvar, ürün ve ekipman şartlarında almaktadırlar. Bu müfredat kapsamında öğrencilerimize; çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, kurutma makinesi, buzdolabı, derin dondurucular, su sebilleri, fırın, ocak, davlumbaz, kombi, klima, termosifon, şofben ve küçük ev aletleri ile ilgili tüm teknik çalışma prensibi, montaj, arıza tespit ve arıza giderme bilgileri verilmektedir. 11. sınıfta aldıkları teorik eğitimin yanında 12. sınıf itibarıyla hafta içi 3 günlük staj eğitimlerini de yetkili servislerimizde bizzat sahada ve güncel teknoloji ile gerçekleştirmektedirler. Belirli konu ve dönemlerde ayrıca Arçelik Akademi teknik eğitmenleri de bu okullarımızda öğrencilerimizin derslerine katılmakta ve teknik eğitimler düzenlemektedirler.
Buna bağlı olarak insan kaynakları stratejilerinize ilişkin bilgi alabilir miyiz?
Arçelik A.Ş. olarak faaliyetlerimizi sürdürürken, müşterilerimizin hayat standardını artıran yenilikçi ürünler ve etkin çözümler geliştirmeye, “en”leri ve “ilk”leri üretmeye devam ederken; çağdaş ve stratejik İnsan Kaynakları yaklaşımları ile çalışanlarımızın yeteneklerini geliştirmeyi ve yaratıcı bir kurum kültürü oluşturmayı hedeflemekteyiz.
Şirketimizi geleceğe taşıyacak insan kaynakları stratejimizde temel hareket noktamızı 'değerlerimiz, iş ahlakı ilkelerimiz, yasalar ve “Küresel İşbirliği Anlaşması” ilkeleri oluşturmaktadır.
Şirketinizin marka stratejisine çok önem veriliyor. Yeni marka stratejileriniz varsa bilmek isteriz?
Faaliyette bulunduğumuz tüm pazarlarda markalı büyüme stratejimiz önceliğimizdir. Özellikle markalarımız ile büyümek, markalarımız ile pazar payı almak, şirketimiz ve ülkemize katma değer yaratmak üzere markalarımıza yatırım yapıyoruz.
Bayi ağını geliştirmek bu gelişimin en önemli ayaklarından biridir muhakkak, bu konudaki gelişmeler hakkında da bilgi alabilir miyiz? Bayi açmak konusunda belli bir bölge içinde sayı sınırı vs var mı?
Yeni bayilik açmak üzere en önemli konu o bölgenin mevcut potansiyelini değerlendirmektir. Gelişen Türkiye ile birlikte tüm illerde yeni yerleşim alanları, artan nüfus ve hane sayısı sektörümüzün önemli kriterleri arasındadır. Tüm göstergeleri değerlendirip, bölgenin potansiyeline göre bayilik yapımızı şekillendiriyoruz. Türkiye pazarında bulunduğumuz konum gelebileceğimiz son nokta değildir. Halen ciddi gelişim alanları gördüğümüz ülkemizde biz de kendimizi geliştirerek hiç durmadan büyümeye devam edeceğiz.
Farklı ülke tecrübeleriniz var muhakkak; ABD’nin en önemli yerlerindeki en kıymetli rezidansların ankastre ürünlerini verdiğinizi gurur duyarak okumuştuk. Tecrübelerinizden yararlanmak isteriz.
Ürün özellikleri ve ebatları açısından kendine has bir pazar olan Amerika’daki faaliyetlerimizde 7. yılımıza giriyoruz. Bu süre zarfında Newyork Manhattan başta olmak üzere en prestijli, gelir seviyesi yüksek bölgelerde ürünlerimizi satışa sunup, bu pazardaki başarımızı, aldığımız ödüllerle ispatlıyoruz. Amerika’nın yanında Kanada’da da en seçkin projelerde ürünlerimiz tercih edilmeye başlanmıştır. Son olarak yeni, zarif ankastre tasarımlarımız dünyaca ünlü mimar Karim Rashid’in Amerika’da tasarladığı iki yeni konut projesinin tercihi olmuştur.