BSH: Türkiye üçüncü büyük pazarımız, yatırımda Çin
Mayıs 2011

Avrupa beyaz eşya devi BSH Grubu, Türkiye’deki 300 milyon Euro’luk yatırımın ilk adımını tamamladı. Çerkezköy’de 50 milyon Euro’ya mal olan iki yeni üretim bandının açılışında konuşan BSH İcra Kurulu Üyesi Johannes Narger, “Türkiye, Almanya ve Çin’den sonra üçüncü büyük pazarımız” dedi.

Avrupa’nın en büyük beyaz eşya üreticisi BSH Grubu, 5 yılda Türkiye’de planladığı 300 milyon Euro’luk yatırım paketinin 50 milyon Euro’luk ilk bölümünü Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün’ün de katılımıyla gerçekleştirdi. Çerkezköy’de yeni bir Ar-Ge merkezi kuran ve yeni iki üretim hattı ile büyük ev aletleri kapasitesini 4 milyondan 5.5 milyona çıkaran BSH Türkiye, yıllık 2 milyon kapasite ile de küçük ev aletleri üretimine başlayacak. Üretimin %70’i ihraç edilecek.

 Sanayi ve Ticaret Bakanı Ergün: "Firmalara, şirketlerin merkezlerini neden Londra'dan İstanbul'a taşıdıklarını sorduk, 'Londra geçmişin, İstanbul geleceğin merkezi’ cevabını aldık."

 Ergün, törende yaptığı konuşmada, BSH'nin lojistik, depo, AR-GE merkezi ve küçük ev aletleri üretim tesislerinde devam eden yatırımlarını önemsediklerini ifade etti.

 BSH'nin üretim rakamlarının yapılan yatırım sonrası 3,6 milyondan 5,5 milyona çıkmış olacağını bildiren Ergün, BSH grubunun özellikle AR-GE alanında yaptıkları yatırımları takip ettiklerini belirtti. BSH'nin son 5 yıl içinde istihdam rakamının yüzde 60 oranında arttırdığını anlatan Ergün, şöyle konuştu: "Türkiye'de üretilen ürünlerin dünyaya pazarlanmasının yanı sıra ürün geliştirme çalışmalarının da Türkiye'de yapılmasına büyük önem veriyoruz. Türkiye'nin Cumhuriyetin 100. kuruluş yılına dair özel hedefleri bulunuyor. 2023'te dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olmayı hedefliyoruz. Bu nedenle üretim ve ihracat yapımızda teknolojik çalışmaları arttırmak zorundayız. Hükümet olarak bu konuda çok önemli adımlar attık. Mevcut firmalara önemli destekler ve kolaylıklar sağlanıyoruz. AR-GE harcamalarını en hızlı arttıran ülkelerden birisiyiz. 2010'da AB ülkeleri arasında marka başvuruları arasında 2., endüstriyel tasarım başvurularında ise 3. sırada yer alıyoruz." 

Türkiye'nin, 2011 yılının başında Sanayi Stratejisi’nin uygulanmaya başladığını anlatan Ergün, bu kapsamda 72 eylem planı hazırladıklarını ifade etti. Sadece BSH'nin değil, birçok uluslararası firmanın Türkiye'yi artık bir üretim üssü olarak belirlediğini ifade eden Ergün, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Firmalara, şirketlerin merkezlerini neden Londra'dan İstanbul'a taşıdıklarını sorduk, 'Londra geçmişin, İstanbul geleceğin merkezi' cevabını aldık. Bu kısa cevap üzerinde konuşulabilecek her ayrıntıyı gösteriyor. Bunu sağlayan ülkemizde uyguladığımız ekonomik politikalardır. Ülkenin çoktan yatırım cennetine dönüşmesi gerekirdi. Ancak bürokratik engeller ülkemizin bu seviyeye daha önce gelmesini engelledi."

 2002-2010 yılları arasında buzdolabı ve çamaşır makinesi satışları 2 kat arttı. Ülkemizin yatırımlar açısından nereden nereye geldiğini rahatça görebiliriz. Özel sektör yatırımları 4 kat artış göstermiştir. Bugün seçime giden Türkiye'de kesinlikle seçim ekonomisinden kaynaklanan bir ekonomik sıkıntı yaşanmıyor. Yatırımcıyı ve sanayici tedirgin edecek bir politika izlenmiyor. Popülist yaklaşımlardan uzak duruyor ve bütçe dengesini hassasiyetle koruyoruz. Seçimden sonra Türkiye'de taşların yerine iyice oturacağına inanıyoruz. Seçimden sonra yeni anayasa yapmayı başarabilirsek, bürokratik engellerin kaldırılmasıyla ilgili Türkiye'ye çok daha büyük katkı sağlanacak."

 BSH'nin yatırımları

 BSH Grubu İcra Kurulu Üyesi ve BSH Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Johannes Narger da, 40 ülkede 60 şirketiyle dünyanın en büyük beyaz eşya üreticisi şirketlerinden biri olan BSH Grubu için Türkiye'nin stratejik bir öneme sahip olduğunu bildirdi.

 Türkiye'nin daha fazla yatırım yapmayı planladıkları ülkeler arasında Almanya ve Çin'den sonra 3. sırada yer aldığını belirten Narger, bu stratejinin ve Türkiye'ye duyulan güvenin bir göstergesi olarak Çerkezköy'de hem grubun en büyük üretim alanı, hem de sürekli gelişen bir AR-GE merkezi bulunduğunu söyledi. Narger, şunları kaydetti: "Bugün burada açılışını gerçekleştirdiğimiz yeni üretim hatlarımız ise uzun vadeli yatırım planlarımızın önemli adımlarından biri. Yeni üretim hatlarımızda grubumuz açısından önem taşıyan ve buradan tüm dünyaya sunulacak olan ileri teknoloji buzdolapları ve bulaşık makineleri üreteceğiz. Bir diğer önemli konu ise, BSH verimli ev aletlerinin öneminin farkında bir topluluk olarak yatırımlarını süper verimli teknolojilere yapmakta. 2010 yılında gelirinin yarısını süper verimli ev aletlerinden elde eden BSH, Çerkezköy'de kurduğu bu iki üretim hattında da yine doğaya katma değer sağlayan teknolojileri sunacak."

 Makine altyapısı
Yatırımın sadece su ve tuğlayla duvar örmekten ibaret olmadığını belirten Narger, 5 yıl için planlanan yatırım paketini şöyle detaylandırdı: “Bu 5 yıl içinde kalan 250 milyon Euro’yu makine altyapımızı güçlendirmek için kullanacağız. Yeni makine ve üretim bandı yatırımlarımız paketin önemli bir kısmını oluşturuyor. Bunun dışında, teknolojik altyapımızı ve bayi altyapımızı güçlendireceğiz. Türkiye’de 3 binden fazla bayimiz bulunuyor tüm markalarımız için, bunu artıracağız.”

Geleceği çok parlak 
Türkiye’nin hızlı büyümesi ile Avrupa’nın son dönemde en dikkat çeken pazarlarından biri olduğunu kaydeden Narger, şöyle konuştu: “Önümüzdeki dönemde de Türkiye’nin yıllık yüzde 4-5 gibi oranları yakalaması öngörülüyor. Avrupa’nın ise yüzde 1-2 büyüyeceği tahmin ediliyor. Bu açıdan bakıldığında Türkiye’nin geleceği çok parlak.” Johannes Narger, “Rusya’da bedava arazi veriliyor. Türkiye’de bunun için doğuya yatırım yapmanız gerekli. Ancak yatırım kararlarında iç pazar dinamikleri, işgücü kalitesi gibi pek çok etken var. Çok iyi bir teşvik karması da var. Ar-Ge konusunda da ciddi adımlar atıldı. Türkiye bu açılardan çok çok avantajlı.”  

Türkiye’nin çok önemli lojistik avantajı var

Johannes Narger, şu değerlendirmeyi yaptı: “Türkiye’nin çok büyük lojistik avantajı da var. Çin'den büyük bir ev aletini gemi ile taşımanın maliyeti 25-30 doları buluyor. Türkiye’de ise yüzde 70’e varan avantajlar yakalayabiliyoruz. Hammadde fiyatları her yerde aynı. Hükümetin hayata geçirdiği havalimanı, demiryolu projeleri gibi altyapı projelerinin lojistik açıdan olumlu katkılar sağladı.”

BSH Türkiye CEO’suNorbert Klein ise, yatırımlara aralıksız devam etikleri Çerkezköy fabrikalarında, şirketin Türkiye'ye duyduğu güvenin bir göstergesi olarak 2010 yılında da geçen seneye göre yüzde 103 artışla toplam 135 milyon lira tutarında yatırım gerçekleştirdiklerini ifade etti. 

BSH olarak Türkiye'ye hep uzun vadeli olarak yaklaştıklarını ve yatırımlarını buna göre yaptıklarını anlatan Klein, "Toplamda 300 milyon avro yatırım yapmayı planladığımız projelerimizden ilki olan bulaşık makinesi ve buzdolabı üretim hatlarımızın açılışı bu bakımdan bizler için büyük önem taşıyor. Türkiye'de geliştirdiğimiz, ürettiğimiz ve tüm dünyaya ihraç ettiğimiz ürünlere yenilerini eklemekten gurur duyuyoruz. Bundan sonraki dönemde ise yeni lojistik depo yapımı, AR-GE Merkezi binası, yönetim binası ve küçük ev aletleri üretmeye başlayacağımız fabrikamız için çalışmalarımızı hızla sürdürüyor olacağız." 

1000 kişi istihdam
BSH Türkiye CEO’su Norbert Klein ise, şu anda Türkiye’de 4 bin 500 çalışanları bulunduğunu belirterek, şunları dile getirdi: “Pazarda her şeyin olumlu ilerlemesi durumunda 5 yıllık yatırım planımızla birlikte 1000 kişilik yeni istihdam yaratmayı hedefliyoruz. Türkiye, iç pazar ve çevresi açısından son derece önemli bir ülke. Türkiye’deki üretimimizi yüzde 50 iç pazar, yüzde 50 ihracat şeklinde dengelemeyi istiyoruz. Geçen yıl üretimimizin yüzde 58’ini ihraç ettik.” 

Avrupa için sıfırdan buzdolabı geliştirdi

BSH’nin yeni yatırımları arasında bulunan Çerkezköy Ar-Ge merkezinde 150 mühendisin görev aldığını kaydeden Norbert Klein, “Biz Türkiye’deki Ar-Ge merkezimizde Avrupa pazarı için sıfırdan yepyeni bir buzdolabı geliştirdik. Sadece Avrupa’da satılacak. Teknolojisini tamamen burada ürettik. Bu bize merkezden verilmiş bir görevdi. Bu tür yeni projeler daha da gelecek. Amacımız üretimde olduğu kadar AR-Ge’de de Türkiye’yi daha güçlü bir merkez haline getirmek” dedi. 

Klein, “Çerkezköy yatırımlarımız tamamlandığında Ar-Ge merkezlerimiz içerisinde 3. sırada olacak. Almanya, Polonya, İspanya-Fransa arasındaki taşıma maliyetlerinin dışında Avrupa içinde en düşük maliyetli taşımayı Çerkezköy’den yapabiliyoruz.” açıklaması yaptı. 

İlk 5 ayda sektör yüzde 20 büyüdü

Norbert Klein, beyaz eşya pazarının bu yılın ilk 5 ayında yüzde 20 büyüdüğü bilgisini vererek şunları anlattı: “Sektör yılın ilk yarısında hızlı büyümeyle çok fazla ısındı. Bunun fiyat rekabetinden kaynaklanan hacim büyümesi olduğunu düşünüyoruz. Sektör, yılı yüzde 8 büyüme ile kapatır. Biz de pazardan hızlı büyürüz.” 

Küçük ev aletleri için yeni fabrika

BSH Ev Aletleri Çerkezköy’de iki yeni üretim bandı ile Avrupa’ya ihraç edilecek bulaşık makinesi ve buzdolabı üretimini artıracak. Buzdolabı hattı 35 milyon Euro, bulaşık makinesi hattı 11 milyon Euro’ya tamamlandı. BSH Türkiye’ye ithal ettiği küçük ev aletleri üretimine de eylül ayında başlayacak. 2012’de Çerkezköy’de fabrika kurulacak. 

Konuşmaların ardından Bakan Ergün ve beraberindekiler, BSH fabrikasının açılışını yaptı. Ardından Ergün, bulaşık makinesi üretim bölümünü gezerek yetkililerden bilgi aldı.

Üye Girişi