• Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

    Get Adobe Flash player

 
Etkinlikler
IFA 2011

Messe Berlin tarafından 51.’si gerçekleştirilen “IFA Consumer Electronics Unlimited” fuarı, 2 – 7 Eylül 2011 tarihleri arasında Almanya’nın Berlin şehrinde düzenlenmiştir. IFA fuarı 10:00 – 18:30 saatleri arasında ziyarete açık olmakla birlikte, yerel öğrenciler hariç ziyaretçilerinin çoğunluğunu profesyoneller oluşturmaktadır. 

Fuar idaresi tüketicinin bakış açısını göz önüne alarak IFA fuarında sergilenen ürünleri şu başlıklar altında toplamıştır: 

TVs Blu-Ray Home Cinema Home Servers & Recorders HiFi Loudspeakers Special: High Performance Audio Large household appliances Small electric domestic appliances Build-in kitchen units Electric domestic heating systems Imaging Photo Video MP3 Computing Games Memory Solutions Special: IFA iZone, IFA eLibrary TV-Stations Radio Public Music & Video AreasProfessional Media Telecommunication • Cable • Mobiles •Navigation • IP • Net Solutions • Aerials Suppliers • Semiconductors • International Halls • Special: IFA TecWatch

IFA fuarı 2010 yılında 47 ülkeden 1.423 katılımcı ve 78 ülkeden 125.000 profesyonel ziyaretçiye ev sahipliği yapmıştır. Kiralanan kapalı alan 2009 yılına göre %11’lik bir artış sağlayarak 134.400 m2 olarak gerçekleşmiştir. Bu yıl 51. kez düzenlenen fuarda ise 1.450 şirket, 140 bin metrekarelik alanda en son teknoloji ürün ve hizmetlerini sergiledi. 

2-7 Eylül tarihleri arasında gerçekleştirilen IFA 2011 de, Samsung, Sony, Toshiba, Panasonic gibi dünya devlerinin mobil ürünleri (tablet bilgisayarlar, telefonlar, laptop bilgisayarlar vs.) yanı sıra üç boyut (3D) ile internete bağlanabilirliği olan ürünler ön plana çıktı. Her geçen sene büyüyen fuar 2012 yılı için de yeni holler açarak kapalı alan miktarını artırmak için çalışmalar yapmaktadır. Senenin sonuna yaklaşıldığı bu dönemde birçok yenilikçi ürünler ve firmaların ilk kez piyasaya sunacağı ürünler bu fuarda sergilendi. Fuar idaresinin vermiş olduğu rakamlara göre sektörün yıllık satış rakamının %45’lik kısmı bu fuarı takip eden dönemde gerçekleşmektedir. 

BEYSAD olarak, bu fuara üyelerimizin bir sonraki sene için katılmalarının faydalı olup olmayacağını araştırıp, oradan haberler getirmek üzere BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı ve YK üyelerinden oluşan bir heyetle fuarı ziyaret ettik.

5-7 Eylül tarihleri arasında ziyaret ettiğimiz fuar, daha havaalanından itibaren yoğun ve keyifli başladı. 5 Eylül’de Atatürk Havalimanı’ndan kalkan THY uçağı tam anlamıyla özel kalkan beyaz eşya sektör uçağı gibiydi. Arçelik, BSH ve Vestel üst düzey yetkilileri ile birlikte, BEYSAD Yönetim Kurulu heyeti ve Forum Fuar yetkilileri aynı uçakta idi. Elbette uçağa geçmeden evvel herkesle ayaküstü sohbet etme fırsatı bulduk. 

Sayın Ahmet Nazif Zorlu ile yapılan ayaküstü sohbet hem çok sıcak geçti, hem de bir sonraki buluşmanın sinyallerini verdi. (Fotoğrafını “Fotoğraf Galerisi”nde bulabilirsiniz.)

2 gün ziyaret ettiğimiz fuara ilişkin ayrıntılı bilgileri yazı içeriğinde bulabileceksiniz. Orada yenilikleri takip edebilmekle birlikte Elektrik Elektronik İhracatçılar Meclisi Yönetim Kurulu Üyeleri ile birlikte Berlin Ticaret Müşavirimizi, ayrıca yine YK üyelerimizle birlikte yerli ve yabancı ana sanayilerimizi ziyaret edip, sohbet etme, ürünlere ilişkin bilgi edinme fırsatı bulduk. Dostlarımızla orada da keyifli ve verimli görüşmeler gerçekleştirebildik. BEYSAD heyetinde Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Balkır, Başkan Yardımcıları Besim Oktayer, Hasan Danişment, YK üyeleri Handan Hasipek, Uğur Özgüç, Atilla Eren yine YK üye firmalarımızdan yetkililer Özcan Altan (REM), Ersin Özgüler (Konveyör) ve Süleyman Göçen (Formyay) de heyetimize eşlik ettiler. 

Konveyör Firması fuara üyelerimiz içerisinden stand alarak katılan tek tedarikçi firma idi. Bu bağlamda görüşlerinin hepimizi yakından ilgilendirebileceğini tahmin ediyorum. Konveyör  Genel Müdür Yardımcısı Ersin Ergüler fuara ilişkin olarak "Bu yıl firma olarak ilk defa katıldığımız IFA Fuarı’nda standımıza olan ilgi, beklentilerimiz seviyesinde gerçekleşti. Esas olarak elektronik sektörüne ve genel olarak son kullanıcılara hitap eden IFA Fuarına, son iki senedir beyaz eşya ana sanayi firmalarının da ilgi gösterdiği gözlemlenirken, buna paralel olarak beyaz eşya yan sanayi firmalarının da ilgi göstereceğini tahmin etmiştik. İlerleyen yıllarda beyaz eşya ana sanayi firmalarının ilgisi devam ettiği sürece, yan sanayi firmalarının da fuara katılacağını ve IFA fuarının beyaz eşya yan sanayi sektörü açısından da genişleyeceğini tahmin ediyoruz. Firmamızın bu fuara katılarak bu konuda bir öncü rolü üstlendiğini düşünüyoruz”dedi. 

Fuarda sergilenen beyaz eşyalarda enerji tasarrufu ve çevreci ürünler ön plana çıkarken tüketici elektroniğinde tabletlerin önemli yer kapladığını görüyoruz. Tüm ürünlerin ise birbirleriyle konuşabilecekleri akıllı ev trendine kendilerini hazırladıkları gözlenmiştir. Televizyonlarda ölçülerin giderek büyüdüğü ve özellikle smart tv’ler ve farklı 3d tecrübesi ( farklı gözlüklerle, gözlüksüz ve 3d kaydediciler) sunan modellerin ön planda tutulduğu gözlemlenmiştir. 

Fuarda bu yıl Sony, Samsung, Panasonic, Lenovo, LG, Sharp ve Toshiba gibi Uzakdoğulu firmalar Berlin’deki etkinliğe ağırlığını koydu. ABD’den fuara katılan büyük firmalar ise sadece Ford ve Dell oldu. Firmalarla yapılan görüşmelerde son dönemde döviz kurunda gerçekleşen hareketlilik ve Avrupa ekonomilerinin içine düştüğü ekonomik krizin Türk ihracatçı firmalarına hareket kazandırdığı gözlemlenmiştir. Bu bağlamda 2011'in ilk 6 ayında Avrupa'da pazar payını en çok artıran şirket olan Türk beyaz eşya üreticisi Beko, ilk kez katıldığı bu fuarda yenilikçi 5 yeni ürününü görücüye çıkardı. 

Yakın zamanda Avrupa pazarında Servis, Atlantic, New Pol ve Electra markalarını satın alan fuarın daimi katılımcılarından olan Vestel, fuarda 600 adet beyaz eşya ve elektronik ürününü iki farklı stantta sergiledi. 

Ayrıca Bosch, Siemens, Gorenje, LG, Electrolux, Haier, Liebherr, Miele gibi pek çok önemli beyaz eşya firması en yenilikçi ürünlerle fuardaki yerlerini aldılar. 

Fuarı tanımlayan kilit kelimeler yenilikçi, çevreci, enerji tüketimi ve connectivity olurken bunlar arasında “yenilikçilik” en önemli kavram olarak yerini aldı. Sektörün en önde gelen fuarı olması sebebiyle sektörün önde gelen firmaları en yenilikçi ürünlerini burada sergilemektedir. Fuar idaresinin tutumu da yenilikçi ürünü olan firmalara öncelik vermek şeklinde olmaktadır. Türk SilverlineFirması yeni katılımcı olmasına rağmen tasarım açısından ödüllü ürünleri olması sebebiyle fuar idaresi tarafından yerleşim esnasında kendilerine öncelik verilmiştir. Bu noktada küçük veya orta ölçekli firmaların yenilikçi ürünleri olmadığı sürece fuardan istedikleri verimi alamadıkları gözlenmiştir. 

Bu sene 20 Türk firmanın katıldığı fuar Ekonomi Bakanlığımızca prestijli fuar kapsamına alınmış ve katılımcı firmalara fuar katılım desteği bu kapsamda verilecektir. 

Fuar alanındaki yerinden memnun olmayan birkaç firma hariç firmaların tamamına yakını Milli katılım organizasyonu fikrine sıcak bakmazken Berlin Ticaret Baş Müşavirimizin görüşü de ülke isminden ziyade markaları ön plana çıkarmanın daha isabetli olacağı dolayısıyla milli katılım yapılmamasının daha iyi olacağı yönünde olmuştur. 

Fuara Türkiye’den katılan firmalar ile yapılan görüşmelerin yanı sıra 05 Eylül 2011 tarihinde fuarın organizatörü Messe Berlin GMBH firması ve İhracatçılar Meclisi yöneticileri ile bir toplantı yapılmıştır. Fuar yönetiminden Executive Director Jens Heithecker ve Senior Executive Manager Dirk Koslowski’nin ve Messe Berlin’in Türkiye temsilcisi olan Forum Fuarcılık’ın sahibi Ateş Atalay’ın katıldığı toplantıda, fuar idaresi yetkilileri özellikle yenilikçi ürünleri olan daha fazla Türk firmasını görmekten memnun olacaklarını belirtmişlerdir. 

İhracatçılar Meclisinin, Milli katılım talebine karşılık olarak ise 7’nci holü fuarın genel vizyonuna uyacak biçimde Türkiye’ye tahsis edebileceklerini belirtmişlerdir. Böyle bir organizasyon yapıldığı takdirde ise ev eşyaları ve bunlara tedarik- sevkiyat yapan firmaların birlikte olabileceğini tavsiye niteliğinde dile getirilmiştir. Bu noktada bizden talep ettiğimiz yer miktarını ve 7. Hole ilişkin stratejimizi bilmek istemektedirler. Milli katılım gerçekleştirilmediği takdirde 7. Holde İhracatçılar Meclisi ile ilgili, firmalarımızın yenilikçi ve yüksek katma değer taşıyan ürünlerine yer verilen ve tasarım vurgusunun ön planda tutulacağı bir trend alanı organizasyonu gerçekleştirildiği takdirde yardımcı olabileceklerini bildirmişlerdir. 

Eş ülke konusu ile ilgili olarak IFA fuar yönetimi olarak böyle bir uygulamalarının daha önce olmadığı, fakat daha sonraki yıllarda uygun şartlar ve gereklilik durumunda ve ülke konsepti ön plana çıkartılmak istendiği takdirde bu konunun tekrar gündeme getirilmesi uygun görülmüştür. 

Sonuç olarak, IFA fuarına 2011 yılında bir milli katılım veya partner ülke organizasyonu yapılmasının uygun olmadığı fakat 7. Holde yenilikçi Türk ürünlerinden oluşan bir trend alanının oluşturulmasının değerlendirilmesi gerektiği, düşünülmektedir.

Berlin Ticaret Müşavirimiz ile yapılan toplantıda ise; Hüseyin Öztürk tarafından devlet yardımlarına yönelik işlerin müşavirlikler için çok ciddi bir iş yükü oluşturduğu belirtilerek söz konusu işlerin yerel personeller ile yürütülmesinin de mevzuat bilgisi gerektirmesi sebebi ile güç olduğu dile getirilmiştir. Bu nedenle Berlin Ticaret Müşavirliğine personel alırken Almanya’da belli bir süre yaşamış veya okumuş geçmişe ve tecrübeye sahip Türk kökenli personellerin alındığı bilgisi edinilmiştir. Özellikle devlet yardımlarının oluşturduğu bu iş yükü yüzünden ticaret müşavirlerimizin asıl görevi olması gereken pazara giriş aktivitelerine ve yönlendirmelerine gerektiği kadar zaman ayıramadığı öğrenilmiştir. Bu anlamda ihracatçıya destek olma noktasında Ülke Masalarının da yeteri kadar etkin olamadığı, bir kişinin bir ülkedeki yapılara ve gelişmelere yeterince hâkim olmasının güç olduğu dile getirilmiştir. 

Yurt dışı taleplere muhatap bulma konusunda sorunlar yaşandığı talebinde bulunan ithalatçı firmanın iletişim bilgilerinin yayınlanarak duyurulması sonucu ithalatçı firmalar ile ilgili ilgisiz birçok kişi ve kurumun iletişime geçmesi sonucu sorunlar yaşandığı, ithalatçı firmaların şikâyetleri ile karşılaşıldığı belirtilmiştir. Ayrıca İhracatçı Birliklerinin veri tabanlarındaki yapısal sorunlar sonucu ithalatçı firmaya aradığı nitelikte ürün ihraç eden firmaların bilgisini nokta atışı biçiminde sağlamak çoğu zaman mümkün olamayabilmekte. GTİP tabanlı ihracatçı listeleri ithalatçı firmaların istediği niteliği ve detayları sağlayamamaktadır. 

Almanya’da özellikle bilişim sektörü başta olmak üzere farklı bir teşvik sistemi uygulandığı ve bu teşvik sistemi içinden ülkemiz için de faydalı olabilecek modeller üretilebileceği belirtilmiştir.

Ticaret Müşavirimiz tarafından İFA Fuarına yönelik olarak fuarda ülke kümelenmelerinin yaygın olmadığı daha çok ürün grubu kümelenmesi bulunduğu belirtilmiştir. Fuarın Berlin’in gelişimi için büyük öneme sahip olduğu, bu sebeple de fuarı geliştirmek konusunda Alman otoritelerinin ciddi çabalarının olduğu dile getirilmiştir. 

Not: İMMİB Elektrik Elektronik Makine ve Bilişim Sektör Şubesi’nden, Uzman Yardımcısı Eyüp Daban’a fuara ilişkin bilgi desteğinden dolayı teşekkürlerimizi sunarız.

 
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  BEYSAD Beyaz Eşya Yan Sanayicileri Derneği © 2011 Tasarım: DF